Digg StumbleUpon LinkedIn YouTube Flickr Facebook Twitter RSS Reset

Jak wygląda proces projektowania opakowań produktów

Jeszcze do niedawna opakowania pełniły głównie funkcję ochronną i wykorzystywano je do bezpiecznego transportowania i przechowywania produktów. Obecnie są również istotnym narzędziem marketingowym, który nierzadko wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Niektórzy specjaliści od marketingu nazywają nawet opakowanie „cichym sprzedawcą”.

Różne perspektywy

Zdaniem specjalistów projektowanie opakowań to niełatwe zajęcie, które wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Firma zajmująca się świadczeniem tego rodzaju usług musi wziąć pod uwagę różne potrzeby i perspektywy. Z punktu widzenia producenta konieczne jest stworzenie atrakcyjnego wyrobu, który będzie zgodny z możliwościami produkcyjnymi firmy. Z perspektywy marketingowca projekt opakowania powinien być oryginalny i przykuwające uwagę klienta. Na etapie tworzenia koncepcji obie perspektywy muszą być zgodne. Najtrudniejszym zadaniem jest bowiem stworzenie ciekawego opakowania, którego produkcja nie będzie generować zbyt wielu kosztów. Warto wiedzieć, że wiele fantastycznych projektów musiało zostać zmodyfikowanych lub wyrzuconych do kosza ze względu na trudności związane z ich realizacją. Nie należy zapominać, że osoba składająca zlecenie również ma własne oczekiwania, które powinny zostać spełnione. Wszystko to sprawia, że projektowanie opakowań to czasochłonny proces wymagający sporo kreatywności.

Wybór stylu i materiału

Po stworzeniu ogólnej koncepcji rozpoczyna się kolejny etap, w którym wybiera się odpowiednie style i materiały. Styl opakowania powinien być zawsze zgodny z głównym produktem. Przedmiotów codziennego użytku nie należy pakować z luksusowe opakowania, podobnie produktów klasy premium nie umieszcza się w zwykłych, szarych opakowaniach z papieru. Obecnie dużą popularnością cieszą się innowacyjne i oryginalne opakowania o niebanalnym wzornictwie i kształtach. Klienci chętnie wybierają także rustykalny design, nawiązujący do natury. Jeśli chodzi o materiały, w branży opakowań najczęściej wykorzystywana jest tektura falista, nazywana potocznie kartonem. Jej zaletą jest efektowny wygląd, a także niskie koszty wytworzenia. Rosnącą popularnością cieszą się również wyroby wykonane ze szkła lub aluminium. Z tego rozwiązania najchętniej korzystają klienci, którzy chcą, by ich produkty opakowane były w materiały niezagrażające środowisku naturalnemu. Pomimo negatywnej kampanii przeciwko tworzywom sztucznym, opakowania z plastiku nadal cieszą się dużą popularnością. Na ich korzyść przemawiają niskie koszty wytworzenia oraz łatwość obróbki.

No comments yet.

Leave a Comment